Tuesday, March 31, 2009

Bekam Lintah






MUNGKIN ramai yang tidak sanggup atau geli-geleman jika disuruh mendapatkan rawatan lintah.Namun, jika sudah tidak tahan lagi menanggung kesakitan atau sudah puas berubat di sana sini, pasti perasaan geli dibuang ke tepi asalkan penyakit dapat diubati.Setiap kali rawatan, sebanyak tiga hingga lima ekor lintah digunakan bergantung kepada tahap penyakit seseorang. Lintah akan dilepaskan pada bahagian yang hendak dirawat. Ia seterusnya akan mencari-cari bahagian yang berdarah kotor dan apabila telah menjumpainya, lintah akan terus diam dan menyedut darah.Lintah tersebut akan mengeluarkan sejenis lendir yang berguna bagi mencairkan darah beku.Lintah tidak akan menggigit atau menyedut darah jika bahagian tersebut tidak berdarah kotor. Setiap rawatan mengambil masa antara satu hingga dua jam. Pesakit akan berasa seperti gigitan semut semasa lintah menjalankan ‘tugasnya’.
It may not work for the squeamish, but this treatment using medicinal leeches is fast becoming popular among some. Hirudotherapy dates back 2,500 years when it was used as a form of bloodletting in ancient Egypt. But when modern medicine came into the picture, it was cast aside until it made a comeback in the 1980s.
This was when it was used after microsurgery to prevent painful swelling and blood-clotting by having leeches suck the excess blood, thereby reducing the swelling in the tissues and promoting healing after the surgery. Studies have found that leech saliva contains about 100 biologically active substances including hirudin, the substance that inhibits blood-clotting.
Leech therapy is said to be able to reduce stress, normalise sleeping patterns, treat a number of cardiovascular diseases as well as hypertension and arthritis. It is also reputed to restore the impaired vascular permeability of tissues and organs, enhance immunity and accelerate detoxification, and prevent strokes. It could even replace botox or plastic surgery - Hollywood actress Demi Moore used it to detoxify and cleanse her blood. Perhaps that's why she's looking younger than she is.

Kelebihan Terapi Lintah
Kelebihan yang ketara dan keselamatan penuh terapi lintah dikaji dari pengalaman manusia beratus tahun tanpa ragu. Satu dari bahan pertama dijumpai dalam kelenjar liur lintah perubatan ialah hirudin (bahan yang menghalang proses pembekuan darah)
MENGGUNAKAN lintah untuk pengobatan memang sudah dikenal sejak ratusan tahun lalu. Biasanya dulu lintah dipakai untuk menghilangkan rasa sakit dan juga untuk mengeluarkan darah. Tetapi karena pengobatan modern berkembang dan banyak obat pengobat rasa sakit ditemukan, maka peranan lintah berkurangan.
Hasil Penelitian yang telah dilakukan oleh Doktor di Jerman, menunujukkan bahawa lintah diakui boleh mengobati rasa sakit dan juga radang. Penelitian yang dipimpin Dr Gustav Dobos di klinik Essen-Mitte, Jerman melakukan percobaan terhadap 10 pesakit dengan rata-rata usia 68 tahun. Kebanyakan pesakitnya menderita sakit lutut.
Para doktor telah meletakkan empat ekor lintah di daerah lutut yang sakit dan dibiarkan selama satu jam setengah. Rasa sakit diukur tiga hari sebelum perawatan dilakukan dan 28 hari setelah selesainya perawatan.

Dalam laporannya, pesakit mengaku rasa sakit mereka berkurang akibat dari gigitan lintah tersebut. Dan hebatnya, tidak ada efek samping yang ditimbulkannya, misalnya infeksi atau apa pun.
Sementara pesakit lain yang diberi perawatan secara konvensional (medis) tidak merasakan adanya perbedaan. Merak merasa tidak berkurang rasa sakitnya.
Kelebihan yang ada pada lintah menjadikan haiwan itu ‘sasaran’ dan perhatian ramai. Bukan hanya berupaya merawat sakit kepala (migrain), resdung atau kudis, tetapi juga pesakit kanser payu dara, sakit pinggang, senggugut, gout, strok, kencing manis dan darah tinggi.Menyedari khasiatnya, lintah hari ini digunakan dalam bidang perubatan, termasuk untuk proses pembekaman. Melalui cara itu darah kotor atau yang tidak diperlukan dalam badan boleh dibuang tanpa rasa sakit dan menyusahkan.Sama ada kepala, leher, badan atau kaki, lintah boleh diletakkan di mana saja untuk mengeluarkan darah kotor sambil seseorang itu melakukan pelbagai kerja sementara lintah menjalankan tugasnya.Percaya atau tidak, melalui proses itu, daripada bersaiz sebatang rokok, lintah boleh membesar dan bertukar saiz sehingga tiga kali ganda atau mencecah 20 sentimeter dengan kandungan darah kotor.Melalui bekam lintah, darah kotor dalam badan dikeluarkan melalui air liur dikenali sebagai salira lintah yang mengandungi zat anti pembekuan darah berfungsi ‘mencairkan’ darah beku, sekali gus melancarkan perjalanan darah selepas darah kotor dikeluarkan.

Bekam Lintah bukanlah jawapan muktamad untuk segala dibawah tetapi ialah cuma satu proses membantu dan meringankan penyakit pada kadar masa yang singkat sahaja. Belum ada bukti menyatakan Bekam Lintah boleh menyembuhkan 100% dengan segera. Jika sakit serius ia hanya boleh dijadikan salah satu amalan dengan mendapatkan rawatan berulang seminima 2 kali seminggu: Senarai penyakit yang boleh diberi Rawatan Alternatif secara Bekam Lintah bagi tujuan membuang darah kotor:
•Kencing Manis
•Tekanan Darah Tinggi (Jika Sedang Pening Tidak Boleh)
•Tekanan Darah Rendah (Semasa Sedang Pening Tidak Boleh)
•Stress
•Mudah Pitam
•Sakit Kepala/Migrain
•Resdung
•Gout (Semasa Sedang Bengkak Tidak Boleh)
•Bengkak Kerana Salah Urat/ Terseliuh/Masuk Angin
•Sakit Kulit/Kudis Buta/Jerawat Teruk/Darah Kotor


HARGA TERHEBAT DITAWARKAN!!!

Rawatan Bekam Lintah HANYA S$25 4 ekor lintah untuk setiap rawatan.


Lintah tambahan hanya $5 seekor




No comments: